BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING / ADORABLE DISPLACEMNET
[TABS_R id=1018]
BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING
Totalperformance, nov 2023, Lilith Performance Studio
Längd: 3 timmar, pågående
En samproduktion mellan Lilith Performance Studio och Moomsteatern i Malmö
“Glitter faller över ett Colosseum som undersöker vad själen kan, vad kroppen kan, vad rösten kan. Från öppna munnar stiger en kör av darrande toner. Ljudlösa skratt. Skrik som tystnar. Våldsam gråt. Flödet av skeenden som löper in och ut ur varandra utlöser bilder av rituella försök i att lämna sig själv: vara ett ljud, vara en rörelse, vara stilla. Att stå framför andra och gå sönder. Att stå framför andra och skimra.”
BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING var ett samarbete med aktörer från Lilith Performance Studio och skådespelare från Moomsteatern i Malmö, den enda teatern i Sverige som anställer skådespelare med intellektuella funktionsvariationer.
För LILITH var det ett ny oprövad utgångspunkt att arbeta fram en bildkonstperformance med en teatergrupp som aldrig tidigare arbetat med performance och bildkonst, och att samarbeta med skådespelare med funktionsvariationer.
I BEDÅRANDE FÖRSKJUTNING undersökte vi möjligheten att skapa ett mentalt mellanland, fritt från logiska förlopp och värderande normbedömningar. Frågor runt prestation och krav på att göra “rätt”, att vara “normal”, att inte falla utanför ramen, att inte bli clownen, var återkommande i processen. Vi undersökte scenen som plats för förväntad prestation och lät koreografiska och ceremoniella förlopp ske utan att värdera, som vi sedan återskapade, sammanfogade och ställde mot varandra. Gruppen jobbade med oss i workshopform i några månader, under processens gång växte installation och objekt fram. Parallellt med live-processen filmade vi scener för ett kommande flerkanaligt videoverk.
Publiken bjöds in att fritt vandra runt i en miljö som vi kallade “en själslig fight club”. En plats där övningar i att vara människa pågick. Formen var som en levande utställning, utan interaktion, där du kunde stanna så länge du ville, utan början eller slut.
PRESSRÖSTER
→ RECENSION I DN 10 NOV ” Men mer än så påminner ”Bedårande förskjutning” om att problemet med att vara människa handlar just om de variationer som utmärker var och en av oss; om våra begränsningar, vår oförmåga inför andra. Om att helvetet är att vara instängd i sig själv, utan att hitta vägen ut. ” SOFIA NYBLOM DN
→ ARTIKEL SYDSVENSKAN “Vad är det egentligen för universum som öppnat sig inne i de sex rummen på Sofielund? Sörjande körer, en gigantisk arm, pianospelande barn och två helt unika Malmöscener möts.
ADORABLE DISPLACEMENT
Total performance, November 2023, Lilith Performance Studio
Duration: 3 hours
A co-production between Lilith Performance Studio and Moomsteatern in Malmö
“Glitter falls over a Colosseum exploring what the soul can do, what the body can do, what the voice can do. From open mouths rises a choir of trembling tones. Silent laughter. Screams that quieten. Violent crying. The flow of events running in and out of each other triggers images of ritual attempts to leave oneself: to be a sound, to be a movement, to be still. To stand in front of others and break. To stand in front of others and shimmer.”
ADORABLE DISPLACEMENT was a collaboration with actors from Lilith Performance Studio and actors from Moomsteatern in Malmö, the only theater in Sweden employing actors with intellectual disabilities.
For LILITH, it was a new untested starting point to develop a visual art performance with a theater group that had never before worked with performance and visual art, and to collaborate with actors with disabilities.
In ADORABLE DISPLACEMENT, we explored the possibility of creating a mental limbo, free from logical progressions and evaluative norm judgments. Questions about performance and the pressure to do “right,” to be “normal,” not to fall outside the frame, not to become the clown, were recurring in the process. We explored the stage as a place for expected performance and let choreographic and ceremonial processes happen without valuation, which we then recreated, combined, and juxtaposed. The group worked with us in workshop form for several months, and during the process, installations and objects emerged. Alongside the live process, we filmed scenes for a forthcoming multi-channel video work.
The audience was invited to freely roam around an environment we called “a soulful fight club.” A place where exercises in being human were taking place. The format was like a living exhibition, without interaction, where you could stay as long as you wanted, without a beginning or end.
PRESS VOICES:
“But more than that, ‘ADORABLE DISPLACEMENT,’ reminds us that the problem with being human lies precisely in the variations that distinguish each of us; in our limitations, our inability in front of others. That hell is being trapped in oneself, without finding a way out.” SOFIA NYBLOM DN
→ REVIEW, DN 10 NOV
→ SYDSVENSKAN 8 NOV “What kind of universe has actually opened up inside the six rooms at Sofielund? Mourning choirs, a gigantic arm, piano-playing children, and two completely unique Malmö scenes converge.”