Island in The Sun
Elin Lundgren & Petter Pettersson
Island in the Sun
Performance: 4-7 August, 2016
Elin Lundgren & Petter Pettersson
Island in the Sun
Performance: 4-7 August, 2016Medverkande: Lo Pettersson – Lundgren, Elisabet Stengård, Ingrid Bogren, Lena Kronberg, Daniel Mårs, Kristofer Jönsson, Vilija Židovainytė, Louise Zurawski, Susanne Larsdotter, Selma Kjellsson, Sandra Stjernfeldt, Ella Harborg, Ida Wästerfors, Herkules Jansson, Helena Hägg, Oskar Larsson, Bitte Holm, Mikaela Eriksson, Mihaela Jekić, Anna Lundén, Louise Vainikainen, Anya Soldatenko, Celis Melian, Erik Wall, Birgitta Hult, Irene Stenberg, Petter Pettersson, Elin Lundgren
Längtan efter tillhörighet, att vara en del av något större, att synas och att bli sedda är tankar som Elin Lundgren och Petter Petterssons har utgått ifrån i arbetet med – Island in the Sun.
I en hangarliknande lokal bjuds publiken in en och en i en jämn ström, till ett oförutsägbart socialt sammanhang, där de är fria att stanna så länge de vill.Detta verk genomfördes på uppdrag av av Sommarscen Malmö i en hangarliknande lokal. Lokalen var en “ready made” – grafittimålad från golv till tak.
Besökare fick ta på sig en beige huva, och sedan gå in i byggnaden. Mitt i lokalen fanns en välbelyst ö av sand. På ön stod en stor uppstoppad brunbjörn. Halva ön kantades av en glödlampsslinga, likt en cirkusmanege.
Där inne rörde sig en grupp på 25 personer, även den i beigea huvor, till synes ihopsatt av publik som anlänt tidigare. Vi såg denna grupp som ett objekt, likt en väl sammanhållen turistgrupp. Gruppen stannade på olika platser i lokalen, utan påtaglig relevans. Då och då skrattade samtliga i gruppen hjärtligt utan märkbar anledning, som en väluppfostrad teaterpublik.
Innie i rummet fanns även en karaktär med ett munspel fastsatt som ett andningsorgan under huvan. Denne följde sin egen koreografi. Vid upprepade tillfällen sökte han uppmärksamhet genom energiska rörelser och frenetiskt blåsande i munspelet. Vi såg honom som outsidern, konstnären, originalet eller byfånen som ställt sig utanför eller uteslutits från gruppen.
Den besökande publiken fick röra sig fritt i lokalen och stanna så länge de ville. Några valde omedelbart att sälla sig till gruppen och följde sedan den. Andra gick rakt ut på sandön och började forma en egen improviserad scenisk berättelse. Många försökte frigöra sig från den gemensamma berättelsen som skapades och tog rollen som betraktare, och blev därmed lika viktiga spelare i helheten som de andra. En del ville aldrig lämna det dynamiska spänningstillståndet som rådde i lokalen och andra blev upprörda för att de ansåg att inget hände där inne. Publikens behov av att söka gruppens skydd eller att tydligt bryta sig ut var långt starkare än vi kunnat förutspå.
Lundgren & Petterssons intention var att skapa ett verk som berörde frågor om grupptillhörighet och narcissism. Tanken var att försöka göra det utan betydelsebärande element att hänga upp en berättelse på, eller en dramaturgi som tar dig framåt. Ett verk där betraktaren var tvungen att fylla i, antingen med sin passiva kropp eller med aktivitet.
Island in the Sun visades första gången i samarbete med Sommarscen Malmö och Lilith Performance Studio i Malmö 4-7 augusti 2016. Verket var öppet för publik 3 tim under 4 kvällar
PRESS OM ISLAND IN THE SUN
Recension av Thomas Millroth i Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/2016-08-06/planlost-performance
SR P1 om Island in the Sun: http://sverigesradio.se/
Fin text om Island in the Sun i Omkonst: http://www.omkonst.com/16-island-in-the-sun-lilith.shtml
Skånskan om Island in the Sun: http://www.skd.se/
Kopenhagen.dk om Island in the Sun:http://kopenhagen.dk/4-dages-performance-fra-lilith-performance-studio/
Nöjesguiden om Island in the Sun: http://ng.se/artiklar/tips-pa-scenkonst-i-malmo-island-in-the-sun
Sydsvenskan om Island in The Sun: http://www.sydsvenskan.se/2016-08-03/en-paradiso-dar-alla-ar-lika
RECENSION I DN av pressvisningen den 2 augusti (där 10 min av verket visades)
http://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/island-in-the-sun-pa-lilith-performance-studio/
Elin Lundgren & Petter Pettersson
Island in the Sun
Performance: 4-7 August, 2016Participants: Lo Pettersson – Lundgren, Elisabet Stengård, Ingrid Bogren, Lena Kronberg, Daniel Mårs, Kristofer Jönsson, Vilija Židovainytė, Louise Zurawski, Susanne Larsdotter, Selma Kjellsson, Sandra Stjernfeldt, Ella Harborg, Ida Wästerfors, Herkules Jansson, Helena Hägg, Oskar Larsson, Bitte Holm, Mikaela Eriksson, Mihaela Jekić, Anna Lundén, Louise Vainikainen, Anya Soldatenko, Celis Melian, Erik Wall, Birgitta Hult, Irene Stenberg,Petter Pettersson, Elin Lundgren
The desire for belonging, being part of something bigger, to be seen and to be locked at are thoughts that Elin Lundgren and Petter Pettersson have used as their starting point in their work with – Island in the Sun.
Inside a hangar-like space the audience are invited one by one in an even flow, to an unpredictable social context in which they are free to stay as long as they wish.This work was a commission for Sommarscen Malmö ( Malmö city’s 2 months cultural investment for performing arts during every summer) in a hangar-like room. The room was a “ready made” – graffiti painted from floor to ceiling.
Visitors had to put on beige hoods, and then enter the building. In the middle of the room was a well-lit island of sand. On the island stood a large life-size Brown Bear taxidermy. Half the island was lined with a loop of light bulbs, like a circus arena.
Inside, a group of 25 people was moving, also in beige hoods, apparently assembled by an audience that had arrived earlier. We saw this group as an object, like a well-cohesive tourist group. The group stayed in different places inside the space, without significant relevance. From time to time, everyone in the group laughed heartily for no apparent reason, like a well-educated theater audience.
In the room there was also a character with a harmonica attached as a respirator under the hood. He followed his own choreography. Repeatedly, he sought attention through energetic movements and frantic blowing in the harmonica. We saw him as the outsider, the artist or the village idiot who stood outside or was excluded from the group.
The visiting audience was allowed to move freely in the room and stay as long as they pleased. Some immediately chose to join the group and kept following it. Others went straight to the sandy island and began to shape their own improvised scenic story. Many tried to free themselves from the common story that was created and took on the role of viewer, and became as important players in the whole as the others. Some never wanted to leave the dynamic state of tension that prevailed and others were upset because they felt that nothing was happening at all. The audience’s need to seek the group’s protection or to break out clearly was far stronger than we could have predicted.
Lundgren & Pettersson’s intention was to create a work that touched on issues of group affiliation and narcissism. The idea was to try to do it without significant elements to hang a story on, or a dramaturgy that takes you forward. A work where the viewer had to fill in, either with his passive body or with activity.
Island in the Sun was shown for the first time in cooperation with Sommarscen Malmö and Lilith Performance Studio, Malmo between 4-7 August 2016.The work was open to the public 3 h for 4 nights
Image credit: Tomas Gilljam and Sanna Dolck